יהונתן יששכרי NWS

מרווח הטעות שלנו הרבה פעמים הוא קטן, נדגים קצת על אסטרונומיה למי שאוהב לכוון לירח אבל נוחת בין הכוכבים.

כאשר מנווטים, חשוב לדעת שיש הבדל, בין הכיוון שמראה המצפן ובין כוכב הצפון. עוד עובדת טריוויה קטנה, ההבדל שבין חורף לקיץ הוא הטיה של כ-25 מעלות בצירו האליפטי של כדור הארץ, אשר מרחיק או מקרב את הקטבים מהשמש. מבחינה גאומטרית, המרחק בין קווים גדל ככל שמתרחקים מנקודת ההתחלה. לכן, שמירה על פער קבוע יעניק לנו יציבות ואילו חוסר מודעות על לפער עלולה להשפיע על הזמן וכמות המשאבים שיושקעו על מנת להשיג את המטרות. הדבר משמעותי בריצות למרחקים ארוכים, ניווט ספינות, מטוסים, ניהול מיזמים והנחת פסי רכבת.

זוכרים את הסימפסונס?

המיליונר, מר מונטוגמרי בארנז, מתמודד לתפקיד המושל של ספרינגפילד, כשהוא מגיע אל משפחת סימפסון כדי להתוודע אל העמח׳ה, מארג׳ מגישה לו את הדג היחידי שהצליחה לשים עליו את ידה, דג עם שלוש עיניים, תוצר לוואי של המפעל המזהם שבבעלותו של בארנז, אשר מנקז פסולת גרעינית אל הנהר שחוצה את העיר. בארנז נותן ביס בדג שמסתכל עליו עם שלושת עיניו, מכניס את המזלג לפה, ויורק את הכל.
בשנייה אחת, הכתבים, היועצים, השכנים, מצלמות הטלוויזיה, הכל נעלם. גרף הרייטינג מראה פרפור חדרים והחלום על קריירה פוליטית מתפוגג.

איפה מד הזווית של מר ברנז התחיל לפתוח פער?

קודם כל בכוונה, הוא הגיע כדי לאסוף קולות ולא כדי לשבת עם ״פשוטי העם״, סטייה ראשונה מהמטרה. הסיבובים אחת לבחירות בשווקים בן יהודה, הכרמל וב׳שכונות׳, להעלאת הרייטינג תוך הסתכנות של ממש במאכלי עדות, מוכר?

המיליונר, מר מונטוגמרי בארנז, צילום ארכיון: PIXABAY

הדג המעוות, מופיע כאלגוריה נוקבת על בעלי השררה, אשר ביצועיהם אינם לתועלת הציבור, אלא שעל פי תפיסתם הציבור קיים לתועלתם. כך ממשיכה ספרינגפילד לספוג זיהום רדיואקטיבי במקורות המים, יחס משפיל וחוסר יכולת של התושבים לשפר את מצבם.

הסטייה ההרסנית השנייה, היא הקבס שחש מר ברנז ממראהו וטעמו של הדג ואיך לא? תחושה זו קשורה לעולמו של ברנז, שם לא יעלה על הדעת להתקרב למוטציה ובוודאי שלא לאכול אותה, הדג חשף את התרמית וברנז למד שאור הזרקורים לא תמיד נעים ומחמם.

צמצום מרווח הטעות באופן מבוקר ומתוכנן יעניק את האפשרות לקבלת טעויות שעשויות להיגרם בהמשך הדרך, הסוד הגדול הוא בשקיפות ובבניית אמון. נכון שהם שלובים, אך שקיפות בלבד אינה מניעה את הצד השני לפעולה. אמון נרכש בין היתר על ידי הפיכת המפגשים לדבר שחוזר על עצמו ובאופן קבוע.

השילוש הקדוש, הוכחת ידע וניסיון מקצועי, שקיפות לגבי אינטרסים וההזדמנויות ההדדיות ולבסוף, מיסוד התקשורת ותאום אופרטיבי רציף.

בצעדים אלה נוכל לעבוד ולהניע לפעולה ושינוי בקרב אוכלוסיות שונות כגון, חברות מסורתיות, נוער בסיכון, בניית שיתופי פעולה ויישוב מחלוקות. כל פעם שניתן שירות או נבצע פעולה שמשפיעה על צד אחר, ניזכר כי ברגע שלא נהיה כנים, נקבל דג עם שלוש עיניים.

הכותב, יהונתן יששכרי, הינו מומחה ליישוב סכסוכים באמצעות יזמות בת קיימא ומייסד Your Impact, מיזם ליעוץ ומתן פתרונות פיננסיים עבור פרויקטים ומיזמים ברי קיימא לפיתוח חברות מסורתיות בישראל ובעולם המתפתח.

יהונתן יששכרי, קרדיט: יהב גמליאל